5 sposobów na zwiększenie motywacji do ćwiczeń

Skuteczny trening to nie tylko zestawy określonych ćwiczeń, które będziemy wykonywać zgodnie z założonym harmonogramem, ale i umiejętność motywowania się do utrzymania ich ciągłości i systematyki. Jak wskazują statystyki, to właśnie motywacja ma przy dobrym planie treningowym największe znaczenie. Bez niej – ani rusz!

Od czego zacząć? 5 sposobów na zwiększenie motywacji do ćwiczeń

Przygotowanie do nowo obranego planu treningowego powinno się wykonać łącząc dwie istotne rzeczy: po pierwsze sam układ ćwiczeń i ich częstotliwość, a po drugie motywację. Co może nas motywować, sprawiając, że nie zarzucimy treningu już po kilku pierwszy dniach? Skupmy się tutaj na konkretnych, 5-ciu sposobach na zwiększenie motywacji do ćwiczeń.

  1. Ustalenie celu ćwiczeń – odpowiedz tu sobie na pytania: co chcesz osiągnąć? Czy ma to być płaski brzuch, którym zachwycisz na plaży, czy może rozbudowana muskulatura zwracająca uwagę płci przeciwnej?  Przypominanie sobie o celach w czasie treningu bardziej mobilizuje do jego realizacji i odsuwa w cień zmęczenie!
  2. Przemyślenie i rozpisanie wszystkich korzyści – czyli „dlaczego to robię poza głównym celem?”. Tu warto dodać poprawę stanu zdrowia, wydolności, wsparcie całego układu odpornościowego, zminimalizowanie poziomu stresu, poprawę nastroju, wzrost własnej wartości w swoich oczach, poprawę samooceny, dostrzeżenie w sobie osoby bardziej atrakcyjnej niż dotąd, dotlenienie mózgu i poprawę jego funkcjonowania itd. Takie korzyści pokażą nam, że ćwicząc regularnie zyskamy więcej, niż zakładaliśmy!
  3. Plan działania od A do Z – rozpisz ćwiczenia, kup karnet na siłownię, wybierz muzykę, której będziesz słuchać do ćwiczeń. Zaplanuj wszystko, żeby było ci łatwiej ćwiczyć!
  4. Regularne mierzenie efektów tego, jak ćwiczymy! Nic tak nie zachęca do fizycznej aktywności, jak mierzalne efekty. Wyposaż się w opaskę na nadgarstek, dzięki czemu już w czasie ćwiczeń będziesz widzieć ilość gubionych kilogramów i poprawę formy. Mierz obwód a pasie, biodrach i biuście – sprawdzaj i ciesz się wynikami!
  5. Nagradzanie się – nowa koszulka, top, coś co sprawi przyjemność! Ustal, jaką nagrodę sobie sprawisz jak osiągniesz pierwsze, drugie i następne progi treningu, a potem faktycznie kup sobie coś, co będzie taką nagrodą. Dąż do kolejnych!

Każdy z w/w punktów będzie stanowił motywację do działania i osobno i w zespole z innymi, dlatego ich uczciwe rozpisanie i zapamiętanie będzie dla efektywności treningu kluczowe! To właśnie te punkty pozwolą nam czerpać więcej przyjemność z ćwiczeń i to nawet wtedy, gdy będą one trudne, umożliwią wytrwanie w aktywności fizycznej, będą źródłem satysfakcji własnej.