PSZENICA DURUM. Dlaczego makaron durum jest zdrowszy?

Od dłuższego już czasu specjaliści żywienia zwracają uwagę na to, że pszenica durum posiada znacznie więcej cennych dla organizmu składników, co sprawia, że robione na jej bazie makarony czy kasze, są po prostu zdrowsze. Jak to dokładnie wygląda i jakie są różnice między durum i tradycyjną, dobrze nam znaną pszenicą?

Czym jest PSZENICA DURUM i slaczego makaron durum jest zdrowszy?

Po pierwsze, durum to pszenica, która popularyzowana jest od początków XX wieku, ale tak naprawdę historia jej uprawy sięga znacznie dalej. Jej ziarna wyróżniają się dużą twardością (ciężko je przegryźć w porównaniu do pszenicy tradycyjnej czy innych zbóż) i mają bardzo charakterystyczny, wręcz bursztynowy kolor. Przemiał tych ziaren tworzy wysokiej klasy mąkę określaną mianem semoliny, którą wykorzystuje się głównie do produkcji makaronu. Dlaczego? Powodem jest niższa elastyczność ciasta semolinowego, a to z kolei sprawia, że makaron wyrabia się z tej mąki o wiele szybciej i łatwiej.

Idealna jest do robienia makaronu „na rosół” czyli cieniutkiego, ale i grubszego spaghetti. Wysoka jakość takiego makaronu i świetny smak sprawiają, że zarówno mąka jak i wyroby na niej oparte są droższe niż te z mąki białej.

Właściwości pszenicy durum, czyli dlaczego warto?

  • Jest rewelacyjnym źródłem węglowodanów czyli najważniejszego makroskładnika odżywczego. Mało tego, stanowi tak cenne ich źródło, że wystarczy jeść jej wyroby na zmianę z innymi zbożami i wcale nie musi ona stanowić głównej bazy domowych wyrobów mącznych.
  • Zawiera błonnik regulujący pracę układu pokarmowego i skutecznie ograniczający zaparcia
  • W składzie ma witaminy z grupy B (lepszy stan włosów, skóry, oczu i układu nerwowego)
  • Wyróżnia się dużą sytością i świetnym smakiem. Szybko hamuje głód, więc sięgają po nią osoby na dietach i po prostu ci, którzy dbają o linię.
  • Jest źródłem selenu, którego główna funkcja to oczyszczanie organizmu. Silny antyoksydant.
  • Dodatkowo ma w sobie wiele żelaza chroniącego nas przed anemią, a także wapnia, cynku, magnezu i fosforu.
  • Bogata w potas i zarazem uboga w sód, a to idealne połączenie dla dobrej pracy serca i układu krwionośnego.
  • Potas sam w sobie świetnie sprawdza się też wzmocnienia i wyregulowania pracy nerek.

Odpowiadając na pytanie o pszenicę durum i o to dlaczego makaron durum jest zdrowszy, wiemy już prawie wszystko, ale warto również mieć świadomość tego, dla kogo nie jest tak pszenica! Unikać jej powinny przede wszystkim osoby z nietolerancją glutenu (zawiera go sporo!) oraz chorujące na celiaklię.