Orzechy pekan – kalorie, pochodzenie, właściwości zdrowotne

Podobne do orzechów włoskich pekany pochodzą z Ameryki, ale w ostatnich latach zyskują coraz większą popularność w Europie i na innych kontynentach. Ich główną zaletą jest ciekawy, pobudzający zmysły smak od cenne właściwości zdrowotne. Mało tego, systematyczne sięganie po orzechy pekan może nas chronić przed wieloma chorobami, dlatego warto o nich wiedzieć nieco więcej!

Jakie zalety mają orzechy pekan?

Wartość energetyczna w 100 gramach pekanów wynosi 691 kalorii. Mimo tej wysokiej wartości, zawierają one równie wysokie wskaźniki składniki odżywczych, dlatego sięgając po niewielką ilość kalorycznych orzeszków pekan, dostarczamy organizmowi znacznie więcej dobrych rzeczy niż moglibyśmy pomyśleć!

  • Białko: 9,2 g
  • Tłuszcze: 72 g
  • Węglowodany: 13,9 g
  • Błonnik pokarmowy: 9,6 g
  • Żelazo: 2,5 mg
  • Fosfor: 277 mg
  • Magnez 121 mg
  • Potas 419 mg
  • Cynk 4,5 mg
  • Witamina B1 0,7 mg
  • Kwas pantotenowy 0,9 mg
  • Witamina E 1,4 mg

Osobno, mała porcja tych orzechów dostarcza nam znacznej ilości żelaza (poprawa funkcjonowania układu nerwowego), cynku (świetna kondycja włosów i skóry, wspomaganie przy leczeniu trądziku), miedzi (spowalnianie procesów starzenia), manganu (poprawa syntezy cholesterolu i regulacja hormonów płciowych), selenu (lepsze przemiany biochemiczne wewnątrz organizmu) oraz fosforu (ten odpowiada za sprawny układ kostny i wspomaga metabolizm białek).

Witaminy w pekanach

  • B1 (tiamina) – wybitne działanie na układ sercowo-naczyniowy, odpornościowy oraz funkcje przeciwutleniające
  • B5 (kwas pantotenowy) – prawidłowy stan błon śluzowych, skóry i włosów, poprawa działania układu immunologicznego
  • E (tokoferol) – doskonałe działanie przeciwutleniające i bezcenna ochrona przez chorobami układu krążenia, a także nowotworami.

Orzechy te zalecane są do spożywania m.in. dla osób zmagających się z wysokim poziomem złego cholesterolu (LDL). Pekany skutecznie obniżają tę frakcję cholesterolu i zarazem podwyższają ilość dobrego cholesterolu we krwi. Są niezwykle bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (z tzw. grupy PUFA). Wielu specjalistów przypisuje im również działanie przeciwdepresyjne i poprawiające samopoczucie. Po pekany powinny też sięgać osoby chorujące na cukrzycę lub znajdujące się w grupie zagrożenia tą chorobą. To właśnie te orzechy poprawiają wrażliwość tkanek na insulinę, zmniejszają powikłania sercowo-naczyniowe pojawiające się przy cukrzycy i mogą stanowić dobrą prewencję przez zachorowaniem

Stosuje się je do wielu dań, jako atrakcyjny smakowo dodatek i podaje w formie prażonej, solonej, łuskanej i niełuskanej oraz jako orzechy kandyzowane.