Olej lniany na czczo czy na noc – efekty i przyjmowanie

Picie oleju lnianego, który jest jednym z najzdrowszych olejów roślinnych, niesie za sobą mnóstwo korzyści. To właśnie dzięki unikatowej kompozycji cennych dla naszego zdrowia składników i idealnej proporcji kwasów Omega 3 i 6, powinien on być tym olejem, po który sięgamy regularnie! Jak go pić, jakie daje efekty i na co uważać?

Picie oleju lnianego  – na jakie choroby pomaga olej lniany?

Pierwszym pytaniem zadawanym w momencie, gdy zaczynamy interesować się tym olejem jest to, na jakie choroby pomaga i co konkretnie dzięki niemu zyskujemy? Jakie niesie on za sobą korzyści, jeśli po pierwsze przyjmujemy go regularnie, a po drugie w odpowiedniej ilości?

  • Obniża poziom złego cholesterolu, dlatego jest szczególnie cenny dla osób, które zmagają się z nadmiarem tego cholesterolu we krwi
  • Poprawia metabolizm, wspierając jednocześnie trawienie
  • Ma silne działanie antyoksydacyjne i pomaga organizmowi w oczyszczaniu się z tego, co jest dla niego szkodliwe
  • Ma działanie kardioprotekcyjne tzn. wybitnie wspiera układ krążenia, zapobiega chorobie wieńcowej
  • Poprawia tzw. profil lipidowy
  • Chroni naczynia krwionośne przed miażdżycą
  • Działa korzystnie w cukrzycy typu 2 – poprzez obniżenie insulinooporności i glikemii
  • Kompleksowo poprawia stan zdrowia przy chorobach sercowo-naczyniowych
  • Łagodzi stany zapalne
  • Jest doskonałą alternatywą wielonasyconych kwasów tłuszczowych dla wegetarian i wegan

Czy picie oleju na czczo jest zdrowe?

Jak powinno się pić olej lniany i czy picie oleju na czczo jest zdrowe? Tak, zdecydowanie! W momencie dostanie się oleju do żołądka, w którym od poprzedniego wieczoru nic jeszcze nie ma, rośnie jego wchłanialność i lepiej dociera on dokładnie do tych komórek, w których jest najbardziej potrzebny. Pity na czczo aktywnie wspomaga pracę organizmu, pomaga na różne dolegliwości i doskonale odżywia florę bakteryjną jelit, pobudzając je do pracy. Można śmiało powiedzieć, że szykuje nasze jelita na resztę dnia i robi to doskonale! Mało tego, ponieważ pobudza trawienie, to pity na czczo sprzyja szybszej utracie nadplanowych kilogramów.

Kiedy pić olej lniany rano?

Jeśli decydujemy się na to, by pić go rano – bo można oczywiście pić olej lniany również przed snem, to warto pamiętać o odpowiedniej porze. Dla jednych „rano” to godzina piąta, dla innych czas tuż przed południem. Konkretnej godziny, o której należy po niego sięgnąć nie ma, ale zróbmy to po prostu po wstaniu, na czczo i na przynajmniej pół godziny przed pierwszym posiłkiem. Pamiętajmy też o regularności – ten olej przyjmuje się codziennie.

Jak najlepiej pić olej lniany?

Kluczem do sukcesu w uzyskaniu jak najszybszych efektów z picia oleju lnianego jest po pierwsze systematyczność, a po drugie dawkowanie. Dorosły człowiek powinien być 1 łyżkę dziennie i to w zupełności wystarczy, by zaopatrzyć jego organizm we wszystkie niezbędne kwasy omega, mikroelementy i witaminy (mowa o dawce dziennej!).

Uwaga: oleju lnianego się nie podgrzewa i nie używa do smażenia! Pijemy go wyłącznie na zimno! Podgrzany czy smażony będzie wydzielał substancje dla nas szkodliwe, dlatego nie ma to najmniejszego sensu.

Po jakim czasie widać efekty picia oleju lnianego?

Wg statystyk badających to, po jakim czasie widać efekty picia oleju lnianego, mówi się o rezultatach już po pierwszych kilku tygodniach. W przypadku niektórych osób trwa to dłużej, a innych krócej. Wszystko zależy tu od stanu zdrowia w jakim zaczęliśmy przyjmować olej i tempa oczyszczania dzięki niemu naszego organizmu. Pierwszymi zauważalnymi efektami będzie poprawa koncentracji, większa zdolność do panowania nad swoim stresem, poprawa pamięci i o wiele lepsza odporność. Mało tego, efekty zauważymy też na skórze, włosach i paznokciach, które wreszcie zaczną wyglądać zdrowiej i lepiej!

OLEJ LNIANY DLA DZIECI

Większości rodziców sprawia spore wyzwanie, by podać olej lniany dla dzieci i przyzwyczaić je do jego smaku. Smak jest dość specyficzny i często dzieci nie chcą pić swojej dziennej dawki, dlatego zaleca się „przemycanie” im oleju np. polewając nim warzywa tuż przed podaniem. Jego smak będzie wtedy lepszy, a pociecha szybciej się do niego przyzwyczai. Podobnie można podać go w sałatce, surówce czy sosie do surówek, pamiętając jednak by oleju nie podgrzewać! Zarówno sobie, jak i dzieciom podajemy go na zimno.

Dawkowanie:

  • Dla 2 i 3 latków – jedna mała łyżeczka dziennie
  • Dla 8 latków – jedna łyżka, maksymalnie dwie, ale nie jest to konieczne

Ważne: Dzieci nie uczą się przez nakazy, a poprzez naśladowanie, więc decydując się na podanie im oleju lnianego, sami również dajmy przykład. Będzie łatwiej!

Dodatkowo, można olej lniany stosować do pielęgnacji skóry dziecka tuż po kąpieli.

JAKI i GDZIE KUPIĆ OLEJ LNIANY

W poszukiwaniu wysokiej jakości oleju lnianego warto przyjrzeć się kilku producentom, porównując składniki oferowanych przez nich olejów oraz sposób ich wytwarzania. Dobry olej lniany powinien być świeży i najlepiej jest go kupić w aptece lub renomowanych sklepach ze zdrową żywnością. Przed zakupem buteleczki warto również poczytać opinie o danym oleju – szczególnie te, które były dodawane po przynajmniej kilku tygodniach jego stosowania. Dodatkowo można sięgnąć do blogów zdrowego żywienia, na których z pewnością znajdą się oceny poszczególnych produktów z kat. Oleje lniane.