Sen dla urody

To, że sen ma zbawienny wpływ na nasz organizm jest wiadome nie od dzisiaj. Nie powinien zatem dziwić fakt, że ilość snu, a co za tym idzie wypoczynek, ma także wpływ na naszą urodę.

Gdybym miała stworzyć subiektywną piramidę potrzeb fizjologicznych, sen byłby jej podstawą. Potrafię chodzić głodna, nie pić przez cały dzień, inne potrzeby też udaje mi się stłumić. Tylko jakoś ze snem mam problem. Gdy jestem niewyspana, wychodzą ze mnie najgorsze odruchy ludzkiej natury. Mam ochotę gryźć i drapać, nie wspominając o innych przykrych skutkach wymęczenia. To, co mnie najbardziej doskwiera to obniżona odporność. Kilka nieprzespanych nocy prawie na pewno skończy się jakąś infekcją. Mniej uciążliwym, ale jakże widocznym skutkiem niedospania w moim przypadku są kolosalne worki pod oczami, bardziej wyraźne zmarszczki i blado-szary kolor skóry. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, bo wpływ snu na naszą urodę został udowodniony naukowo.

sen na urode 2

Z wyników badań, które przeprowadzono w amerykańskim Skin Study Center przy Szpitalu Uniwersyteckim w Cleveland oraz na Uniwersytecie Case Western wynika, że wpływ na kondycję skóry oraz procesy jej starzenia ma jakość i długość snu. Naukowcy doszli do wniosku, że osoby śpiące krótko szybciej się starzeją. Badania przeprowadzono na grupie 60 kobiet w wieku od 30 do 49 lat. Połowa badanych deklarowała, że ich sen w ciągu doby jest zbyt krótki. Okazało się, że to właśnie u tych kobiet stwierdzono 50% więcej oznak starzenia się, niż u pozostałych badanych. 

Według naukowców organizm wypoczętej kobiety lepiej radzi sobie ze stresogennymi czynnikami dewastującymi komórki skóry. Krótko mówiąc, kobieta która się wysypia ma lepszą elastyczność i napiętość skóry, mniejsze zmarszczki oraz mniej widoczne przebarwienia.

Lekarze twierdzą, że minimalna ilość snu w ciągu doby powinna wynosić 6 godzin, natomiast pełna regeneracja i odczuwalny wypoczynek organizm osiąga po 8 godzinach nieprzerwanego snu. Co ciekawe, na jego jakość mają także wpływ czynniki zewnętrzne: zaciemnione wnętrze, cisza, świeże powietrze oraz odpowiednio dobrany materac (zbyt miękka lub zbyt twarda powierzchnia, na której śpimy może wpływać na zmęczenie ciała, a co za tym idzie, całego organizmu). Więcej o sprzyjających warunkach do spania przeczytacie w moim tekście „Bezsenność w Warszawie”, który publikowałam na samym początku istnienia WeSoWoW. Już wtedy wspominałam jak istotny jest dla mnie wypoczynek i jak bardzo uciążliwe są skutki niewyspania.

sen na urode wesowow 4

Opuchlizna, szara, zmęczona skóra, mniejsze oczy, ogromne worki lub cienie pod oczami (albo jedno i drugie) – jeśli któryś z tych problemów dotyczy Ciebie, zastanów się, czy dobrze sypiasz. Może się okazać, że zamiast marnować czas i pieniądze na „cudowne” zabiegi kosmetyczne, wystarczy się wyspać. Spośród tylu problemów, niech uroda nie będzie tym, który spędza nam sen z powiek.

sen na urode wesowow 5

Ilustracje: Unsplash

Stopka 1

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s